Harer ved nat

I bogen ”Harer ved nat” skildres en række situationer med intimitet. Nære og personlige registreringer fra forskellige steder og begivenheder. Beskrivelser, hvor teksterne er billeddannende og nærmest sømløst glider sammen med de værker, der omtales i situationerne. Skrift og billede smelter sammen, så man i teksten genkender billedet og i billedet genkender ordene. Samtidig gives vi adgang til de mange lag af handlinger og overvejelser, der er til stede i tilblivelsen af de fotografiske værker.
Fotografiet er udgangspunkt både i teksterne og i en række af værkerne. Det gør sig gældende i både klassiske fotografiske værker og i fotogravurer, hvor fotografier er overført til trykplader og trykt herfra.
Motiverne er fundet på rejser eller steder, hvor blikket på det fremmede også er et blik på selv at være fremmed. Det er Ross Fountain, den store fontæne i Edinburgh, udstoppede dyr på et dunkelt loft med Nordkaps midnatssol udenfor, harerne fanget i lyset en nat på Hven, og glaskuglen trykket ind i en gravsten, der vender kirkegården på hovedet i Berlin. Og i store spiralformede træsnit og tegninger, giver motivet et billedligt udtryk for det at fare midlertidig vild.





